تآثیر واردات خودرو بر بازار خودرو

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

تآثیر واردات خودرو بر بازار خودرو

تآثیر واردات خودرو

تآثیر واردات خودرو از زمانی که دولت قیمت شرکتی خودروها را افزایش داد، با توجه به این افزایش قیمت، قیمت خودروها در بازار بیش از قیمت شرکتی خواهد بود، یعنی وضعیت به شکلی است که روزانه ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بر قیمت خودروها افزوده می‌شود اما فعلا و با قطعی شدن موضوع واردات خودرو، وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی راکد شده است.

زمانی که تقاضای خودرو زیاد و عرضه آن کم باشد، قیمت خودرو افزایش می‌یابد

عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان سیاستی است تا قیمت خودرو را افزایش دهند، تصریح کرد: با وجود آنکه قیمت خودروها همچنان در حال افزایش است اما شرکت پارس خودرو ادعا می‌کند که ضرر کرده است، در حالی که دو برابر سود می‌کند

قیمت خودروهای اروندی مدتی افزایش یافت و معاملات این خودروها در بازار از وضعیت خوبی برخوردار است اما با قطعی شدن واردات خودرو از سوی دولت بازار راکد شده است و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

همچنین بیشتر مردم فروشنده هستند و خریدار کم است. هنوز زمان آغاز واردات خودرو اعلام نشده است اما با اجرایی شدن واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی و داخلی به خصوص داخلی‌ها کاهش می‌یابد.

تآثیر واردات خودرو
پروژه زاگرس چیتگر

اثر مثبت ۷۰ هزار خودرو بر قیمت خارجی‌ها

اولین و مهم‌ترین مولفه اثرگذار بر بازار خودرو، وضعیت عرضه و تعادل آن با میزان تقاضای بازار است.

طبیعی است با افزایش عرضه در بازار، طیف‌های متفاوتی از تعادل در بازار ایجاد خواهد شد و این ۷۰ هزار دستگاه واردات خودرو نیز بر بازار اثر خواهد گذاشت.

اما یک نکته را نباید ازنظر دور داشت؛ مساله این است که در سال‌جاری تولید خودروهای سواری کشور به احتمال زیاد (باتوجه به عملکرد ۱۱ماهه) همانند سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون دستگاه خواهد بود.

از آنجاکه برآوردها نشان می‌دهد نیاز کشور به خودرو سالانه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است، بدون افزایش تولید داخل در سال آینده، بازار خودرو تعادل خود را به‌دست نخواهد آورد

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ صادرات خودرو و قطعه خودروسازان ایرانی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار بوده که هیچ همخوانی با ارز موردنیاز واردات ندارد.

بنابراین تا اینجای کار، واردات خودرو توسط خودروسازان و قطعه‌سازان خیال و توهمی بیش نیست، بماند اینکه واردات توسط ذی‌نفعان و اشخاص دارای تعارض منافع می‌تواند منجر به واردات خودروهای در طیف قیمتی بسیار بالا و نسبتا لوکس باشد تا پاشنه انحصار در بازار خودرو همچنان به نفع خودروسازان و قطعه‌سازان بچرخد.

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.