ملک با سند تعاونی بخرم یا نخرم

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ملک با سند تعاونی بخرم یا نخرم

سند تعاونی، اوقافی و سند تک برگ شخصی، سه نوع متداول اسناد معاملاتی در معاملات املاک هستند. در حالت کلی این سند‌ها هر سه دارای اعتبار می‌باشند، اما از نظر عرضه و تقاضا و نوع آن‌ها تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله، ابتدا به توضیح سند تعاونی ملک می‌پردازیم و سپس به بررسی مشکلات ممکن و نحوه استعلام آن می‌پردازیم.

سند تعاونی چیست

شرکت‌های سازنده مسکن، در ابتدا یک سند مادر برای ساختمان‌ها به‌کار می‌برد. این سند به خریداران اجازه می‌دهد تا به عنوان اعضای تعاونی ثبت‌نام کرده و سهم خود را در ملک مشخص کنند. درصورت پرداخت کامل اقساط، خریداران اولویت در مالکیت یک واحد به‌دست می‌آورند. با این حال، این سند به صورت مشترک به تمام مالکان تعلق دارد و خریداران تنها یک قولنامه برای ملک خود دریافت می‌کنند. در مقابل، سند تک برگ دقیق‌تر است و مالک می‌تواند به راحتی ملک خود را خرید و فروش کند. تعاونی‌های مسکن پس از مدتی سند مالکان را تفکیک می‌کنند، اما معمولا هزینه جداگانه‌ای از مالکان دریافت می‌شود که ممکن است از نظر قانونی مشکلاتی ایجاد کند. لازم به توضیح است برای دریافت سند تفکیک شده نیاز به پایان‌کار و رفع موانع قانونی مانند بررسی وجود معارض و موضوعات جواز و … دارد. حتی در مواردی دیده شده برخی از ملک‌ها پس از دریافت سند تک برگ معارض جدی پیدا کردند و کل نقل و انتقالات و ساخت و سازهای مربوط به آن زمین زیر سوال رفته است.

نکات حقوقی در خرید آپارتمان چیست؟

استعلام سند تعاونی:

در مورد استعلام سند تعاونی، اطمینان از قانونی بودن معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با انجام استعلام ملک و سند، اعتبار سند و صحت اطلاعات فروشنده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای انجام استعلام سند تعاونی، می‌بایست به دفاتر ثبت اسناد و املاک مراجعه نموده و درخواست خود را با ارائه مدارک مرتبط ارائه داد. این اقدام تنها با درخواست مستقیم از صاحبان ملک قابل اجراست. اطمینان از اعتبار این سند تعاونی نه تنها حقوق خریداران را حفظ می‌کند بلکه به جلوگیری از مشکلات قانونی نیز کمک می‌کند.

انواع شرکت‌های تعاونی مسکن:

شرکت های تعاونی عام: حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت تعاونی عام صد میلیون ریال است. عضویت در این دسته از شرکت‌ها برای عموم آزاد است. سرمایه مالی (از جمله سرمایه اولیه و افزایش سرمایه) این نوع از شرکت‌های تعاونی باید از طریق عرضه سهام به عموم مردم تامین شود.

شرکت‌های تعاونی خاص: حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس این دسته از شرکت‌های تعاونی، ده میلیون ریال است. این دسته از شرکت‌ها منحصراً برای گروه خاصی از افراد طراحی شده‌اند. اعضای شرکت‌های تعاونی خاص می‌توانند دانشجویان، کارگران، کارمندان و یا گروهی از افراد خاص باشند که با سرمایه‌ای مشخص دور یکدیگر جمع شده و نسبت به انجام پروژه‌های عمرانی اقدام کرده‌اند. مثل شرکت تعاونی مسکن کارکنان شرکت پتروشیمی و …

معامله معارض چیست؟

نتیجه‌گیری

در بسیاری از موارد (مانند منطقه ۲۲ تهران) پروژه‌ها تا سال‌ها بصورت سند تعاونی جابجا می‌شوند. البته خریداران در این حالت متحمل ریسک‌هایی هستند لیکن همین موضوع هم موجب کاهش قیمت این نوع املاک است که و شاید تا ۲۰ درصد با قیمت ملک مشابه دارای سند تک برگ تفاوت قیمتی داشته باشند. از این خرید املاک با سند تعاونی در صورتی که سازنده و زمین معتبر و شفاف باشند می‌تواند گزینه اول خرید ملک باشد. در عوض بسیاری معتقد هستند ملک اگر سند قطعی نداشته باشد ارزش خرید ندارد.

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.