ریسک ها و امنیت سرمایه گذاری در ملک

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ریسک ها و امنیت سرمایه گذاری در ملک

امینت سرمایه گذاری در ملک

امینت سرمایه گذاری در ملک رامیخواهیم در سایت هولیدنگ آساز بم یپردازیم در حال حاضر تنها کار کردن و کسب درآمد از یک کار پاسخگوی احتیاجات زندگی ما ایرانی ها نیست، بلکه به منظور کسب ثروت بیشتر، نیاز به سرمایه گذاری بسیار حس می شود

چرا سرمایه گذاری در ملک؟

ریسک ها و امنیت سرمایه گذاری در ملک با توجه به روند رو به رشد تورم و همزمان با آن کاهش ارزش پول، سرمایه‌ گذاری حتی اگر به افزایش دارایی منتهی نگردد، حداقل می‌ تواند جلوی کاهش ارزش سرمایه را نیز بگیرد.

چنانچه شما هم قصد دارید در خصوص مزایای ریسک ها و امنیت سرمایه گذاری در ملک نوع سرمایه گذاری در مقایسه با سایر بازار های مالی بیشتر بدانید، در ادامه ۱۵ مورد از ویژگی های سرمایه گذاری در ملک را عنوان کرده ایم قطعا می تواند جذاب باشد؛

۱) لذت صاحبخانه شدن با خرید ملک

درواقع امنیت سرمایه گذاری در ملک، وداشتن خانه یک امنیتیست که در خرید دلار، طلا یا سرمایه‌ گذاری در بورس آن را پیدا نخواهید کرد. حتی تعداد زیادی از افراد با هدف خرید خانه؛ به دنبال کسب سود در دیگر بازارهای موازی هستند.

۲) عدم محدودیت ملک در ایران

گفتنی است که علی‌ رغم این که ایران یک کشور پهناور است ولی عمده زمین‌ های آن به کوهستان، دشت و کویر اختصاص دارد و همین موجب می گردد ما دچار محدودیت ملک برای زندگی شویم. در حقیقت املاکی که امکان ساخت‌ و ساز برای آن ها فراهم است، کمیاب شده و همان تعداد باقیمانده، بسیار ارزشمند می شوند.

۳) امکان استفاده از تسهیلات بانکی

این طور فرض کنید که شما زمینی را خریده اید و در حال حاضر قصد دارید برای ساخت‌ و ساز در آن اقدام نمایید. بنابراین شما می‌ توانید از تسهیلات بانکی استفاده کرده و وقتی کار تمام شد، قسمتی از سود ساختمان را جهت پرداخت اقساط بانکی تخصیص دهید. در اصل شما تنها برای خرید ملک هزینه کرده‌ اید و در حال حاضر با وام‌ های بانکی توانسته‌ اید زمین را به یک ساختمان تبدیل نمایید که ارزش چندین برابری برای شما به همراه خواهد داشت.

۴) قابلیت تغییر کاربری ملک

ملک تنها بازاری می باشد که امینت سرمایه گذاری در ملک هر زمان خواستید، قادرید کارایی آن را تغییر دهید و در مسیر جدید آن را مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال یک ملک صنعتی را به ملک کشاورزی تبدیل نمایید؛ در حقیقت متناسب با شرایط فعلی و این که امروزه فعالیت در چه زمینه‌ ای می تواند مناسب تر باشد، کاربری ملک را تغییر دهید و در نظر داشته باشید که این امکان در بازارهای مالی موازی مثل بورس، طلا، ارز و … دیده نمی شود.

۵) سودآوری از طریق رهن و اجاره ملک 

تحت شرایطی که یک ساختمان کامل را خریده باشید و دیگر احتیاجی به آن نداشته باشید نیز می‌ توانید آن را اجاره دهید و از اجاره‌ بهای آن برای امور دیگر مورد استفاده قرار دهید. حتی چنانچه یک‌ تکه زمین خریده باشید، امکان اجاره دادن آن برای مواردی مثل کشاورزی وجود خواهد داشت، البته این که امکانات در آن منطقه وجود داشته باشد نیز حائز اهمیت خواهد بود.

۶) سادگی فراگیری دانش و مهارت سرمایه‌ گذاری در ملک

برای این که بتوانید به بورس ایران ورود کنید، باید یک فرد حرفه‌ ای در این زمینه باشید، چرا که در غیر این صورت در مدت‌ زمان بسیار کمی، سرمایه خود را از دست خواهید داد. شما باید در نظر داشته باشید که امروزه باید در چه اموری در بورس سرمایه‌ گذاری نمایید. یک خطا کافی خواهد بود تا سرمایه شما دچار ضرر و زیان شود، ولی در خصوص سرمایه گذاری در ملک با همچین مواردی روبرو نخواهید بود.

۷) حفظ ارزش ملک در طول زمان

چند سال اخیر شاهد از دست‌ رفتن سرمایه بسیار از هم‌ وطنان عزیزمان بوده ایم که تمام دارایی خود را وارد خرید دلار کرده‌ اند، لذا خرید ملک، به مراتب ریسک کم تری را برای شما به همراه خواهد داشت. حداقل چیزی که وجود دارد این است که چنانچه بازار ملک خراب شد، می‌ توانید زمین یا ساختمان را برای خودتان نگه دارید.

۸) وارداتی نبودن ملک!

اصلی ترین تفاوت املاک نسبت به دیگر روش های سرمایه‌ گذاری اینجاست که ملک را نمی‌ توان از خارج از کشور وارد کرد! در حقیقت تمام مردم باید برای خرید ملک، به سراغ زمین‌ های داخل کشور بروند، بنابراین دست رقابتی از طریق واردات در این زمینه وجود نخواهد داشت.

۹) تنوع در سرمایه‌ گذاری حوزه مسکن

در سرمایه گذاری روی ملک و املاک، فرد می‌ تواند به روش‌ های گوناگون از جمله خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید ملک قدیمی، خرید مسکن مهر، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری و موارد دیگر برای سرمایه‌ گذاری اقدام نماید و این در حالی است که برای مثال، در برخی بازارها از جمله بازار ارز این تنوع وجود نخواهد داشت.

۱۰) ریسک به مراتب کمتر 

فعالیت در دیگر بازارهای مالی موازی مسکن، با ریسک به مراتب بیشتری همراه خواهد بود. برای مثال، این امکان وجود دارد که قیمت ارز یا قیمت طلا در یک بازه زمانی کوتاه به میزان قابل توجهی نوسان داشته باشد و این در حالی است که دامنه نوسانات در بازار ملک و املاک بسیار کمتر و با شیب ملایم می باشد.

۱۱) غیرقابل سرقت بودن املاک

غیر قابل سرقت بودن ملک مورد دیگری است که سرمایه گذاری در حوزه مسکن را از سایر روش های سرمایه گذاری در ایران متمایز می کند. طلا، دلار، ماشین و هر ارزش همواره در معرض خطر سرقت قرار دارد. همواره باید نگران محافظت از آن باشید، ولی بازار ملک از این خطر در امان است و سارقان نمی ­‌توانند چشم داشتی به اصل ملک شما داشته باشند.

۱۲) قابلیت بیمه شدن ملک جهت امنیت بیشتر

برای امنیت بیشتر ملک را در برابر حوادثی مثل آتش ­‌سوزی، زلزله، سیل و … بیمه می تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز هر گونه مسکلی، بیمه خسارت را بپردازد و امنیت سرمایه گذاری شما کاملا حفظ شود.

۱۳) اعتبار اجتماعی ناشی از سرمایه گذاری در بازار ملک

خرید ملک اعتبار اجتماعی برای شما به همراه دارد و این اعتبار چه در سطح داخلی و چه حتی در سطح بین‌ المللی برای شما به وجود خواهد آمد.

۱۴) امکان افزایش قیمت ملک با نوسازی

از دیگر مزیت های سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن، کسب سود از طریق نوسازی مسکن است. برای مثال، شما می‌ توانید واحد مسکونی یک طبقه خود را نوسازی کنید و به یک واحد چند طبقه تبدیل نمایید.

۱۵) کنترل ۱۰۰ درصدی روی سرمایه

یکی از مزیت های سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن این است که مشکلات ذکر شده را نخواهید داشت.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

مزایا:
۱- دانش تخصصی

اکثر بازارها از جمله بورس و فرابورس نیاز به دانش تخصصی جهت سرمایه‌گذاری دارند. این چالش در بازار املاک و مسکن به نسبت کمتر است. هر چند که نباید بدون داشتن اطلاعات کافی نیز بی‌گدار به آب زد. با این حال  امینت سرمایه گذاری در ملک نیاز به دانش علمی و آکادمیک خاصی دارد.

۲-کسب درآمد

مسکن یک نوع دارایی است که می‌توان از آن کسب درآمد کرد. یعنی با دریافت اجاره یا رهن از ملک، می‌توان کسب درآمد کرد و حتی در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

۳-کسب سود

قطعا یکی از دلایل اصلی امینت سرمایه گذاری در ملک در هر حوزه‌ای، کسب سود  است که در بازار مسکن به دلایل زیر سود زیادی می‌توان کسب کرد:

تورم که هرساله باعث افزایش قیمت ملک می‌شود.
نوسازی و یا بازسازی واحد مسکونی
تغییر کاربری که معمولا می‌تواند منجر به افزایش قیمت ملک یا استفاده بهتر از آن شود.

۴-ریسک

فعالیت در سایر بازارهای موازی مسکن مانند بورس، سکه، طلا و دلار، ریسک بسیار بالایی دارند. مثلا تنش‌های سیاسی حاکم بر منطقه معمولاً به‌ صورت مستقیم بر بازارهای مالی تأثیری زودهنگام می‌گذارند. اما این ریسک در حوزه مسکن وجود ندارد و دامنه نوسانات در بازار مسکن بسیار کمتر و با شیب ملایم است.

۵-تسهیلات بانکی

دریافت تسهیلات بانکی و طرح‌های حمایتی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در حوزه املاک است. با سند ملکی می‌توان برای گرفتن وام از بانک‌‌های دولتی یا خصوصی استفاده کرد و با پول وام وارد عرصه تولید شد یا در بازارهای مالی دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

۶-تنوع سرمایه‌گذاری

در این نوع سرمایه‌گذاری، می‌توان به روش‌های مختلف از جمله خرید زمین، آپارتمان، ملک قدیمی، مسکن مهر، ملک اداری، ملک تجاری و موارد مشابه اقدام کرد. این امکان در بازارهای دیگر وجود ندارد.

۷- عدم امکان به سرقت رفتن یا خسارت دیدن

طلا، دلار، ماشین و هر دارایی دیگری همواره در معرض خطر سرقت قرار دارد. اما عدم امکان سرقت سند ملکی یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار املاک است. حتی برای امنیت بیشتر در برابر حوادثی مانند آتش­‌سوزی، زلزله، سیل و … امکان بیمه ملک فراهم است.

۸-امنیت روانی و آرامش خاطر

داشتن خانه یک نوع امنیت روانی خاصی را برای سرمایه‌گذار به دنبال دارد. امنیتی که در خرید دلار، طلا یا سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد. فرد با سرمایه‌­گذاری در بازار ملک، مالک تمامی منافع سند ملکی می‌شود. یعنی می‌توان از اعتبار سند ملکی بی‌نهایت استفاده کرد. به عنوان مثال سند ملکی امنیت قضایی دارد. یعنی در صورت بروز هرگونه مشکل حقوقی یا قضائی مانند بازداشت، می‌توان از سند ملکی برای ضمانت استفاده کرد.

۹-خدمت به جامعه

ساخت‌وساز خانه و آپارتمان‌های جدید در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده، خدمت بزرگی به جامعه است که تنها سرمایه‌گذاران بخش مسکن می‌توانند این خدمت بزرگ را به جامعه ارائه کنند.

۱۰-مالکیت بر عرصه و اعیان

طبق قانون مالک یک زمین، مالک عرصه و اعیان آن است. بدین صورت که زمین، زیر سطح زمین و هوای بالای سطح زمین تا حدی که در قانون تعیین شده، متعلق به صاحب زمین است.

۱۱-ثبات در بازار ملک

ثباتی که در بازار املاک وجود دارد، باعث ثبات در بازارهای دیگر مانند مشاغلی از قبیل طراح دکوراسیون، کارگر ساختمان، مهندس عمران، برقکار، کابینت ساز، در و پنجره ساز، باربری، کرایه داربست، نماکار، بازرس شهرداری، معمار، فروشنده مصالح، لوله‌کش … می‌شود.

۱۲- محدودیت منابع در بازار ملک

بازار ملک از نظر منابع بسیار محدود است. ملک بر خلاف کالا قابل وارد یا صادر کردن نیست. این امر محدودیتی را در این بازار ایجاد می‌کند که باعث ارزشمند­تر شدن بازار ملک نسبت به دیگر بازارها می‌­شود. شاید با در نظر گرفتن پهناوری سرزمین ما یا جهان، عجیب به نظر برسد. اما املاکی که پتانسیل سرمایه‌گذاری دارند بسیار محدودند.

امینت سرمایه گذاری در ملک

معایب

امینت سرمایه گذاری در ملک

۱-نقدشوندگی پایین

امینت سرمایه گذاری در ملکه به این معنی که ملک خریداری شده به سرعت قابل فروش و نقد شدن نیست، این روند ممکن است ماه‌ها و حتی گاهاً سال‌ها به طول بینجامد. بنابراین در صورت نیاز فوری به نقدینگی، بازار املاک برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.

۲-نیاز به نقدینگی بالا

با پول کم نمی‌توان ملک یا خانه خرید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است امینت سرمایه گذاری در ملک  در این حوزه منصرف کند، نیاز به داشتن نقدینگی بالا است. همین محدودیت باعث می‌شود تا بسیاری از افراد سرمایه‌های کوچک یا متوسط خود را برای خرید سهام در بورس، طلا یا کالاهای خاص اختصاص دهند.

۳-طولانی‌بودن زمان سرمایه‌گذاری

 امینت سرمایه گذاری در ملک را باید دید بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشد. اگرچه بازار مسکن در بلندمدت همیشه روند صعودی دارد، اما گاهی این صعود متوقف شده و کل بازار املاک راکد می‌شود. این راکد شدن گاهی تا چند ماه یا چند سال به طول می‌انجامد.

۴-هزینه استهلاک و بالا رفتن سن بنا

از دیگر معایب  امینت سرمایه گذاری در ملک می‌توان به هزینه نگهداری و استهلاک اشاره کرد. خصوصا اگر سن بنا از حدی فراتر رود موجب افت قیمت آن خواهد شد.

۵- سود پایین‌تر از بازارهای موازی

گاها بازدهی بازار مسکن نسبت به برخی بازارهای موازی دیگر درکوتاه مدت، سود به مراتب کمتری را عاید سرمایه‌گذاران می‌کند. از جمله این بازارها می‌توان به بازار سهام یا طلا اشاره کرد. این مساله را می‌توان یکی از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد.

۶-نیاز به تحقیق و بررسی زیاد

برای امینت سرمایه گذاری در ملک بازار املاک، باید در مورد موقعیت، بافت، قیمت و تمام جوانب ملک تحقیق کرد تا بتوان سرمایه‌گذاری درستی انجام داد. اما برخی بازارهای مالی به بررسی و تحقیقات کمتری نیاز دارند. مثلاً در بازارهایی مانند بورس، سرمایه‌گذار تنها با تحلیل‌های تکنیکال و کمی سرچ و جستجو، سرمایه‌گذاری می‌کند.

۷-هزینه‌ها و پیگری‌های اداری

خریدو  سرمایه گذاری در ملک نیاز به انجام برخی کارهای اداری و هزینه‌های مربوطه دارد. برخی از املاک دارای ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط هستند. ضمن آنکه برخی از هزینه‌ها از قبیل هزینه عوارض را نیز باید برای آن‌ها در نظر گرفت

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.