محاسبه قیمت پارکینگ به چه صورت است؟

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

محاسبه قیمت پارکینگ به چه صورت است؟

محاسبه قیمت پارکینگ

محاسبه قیمت پارکینگ و مسکن کسی نمیتواند با قطعیت صحبت کند! علت این است که درست مثل برآورد قیمت خانه که به عوامل مختلفی وابسته است، قیمت پارکینگ هم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. بطور معمول قیمت پارکینگ بصورت جدا به ما اعلام نمی‌شود.

این موضوع باعث شده که بسیاری از افراد تصور کنند پارکینگ خانه رایگان است که تصور اشتباهی است. در حقیقت امروزه سهم قیمت پارکینگ بر روی قیمت متراژ خانه محاسبه می‌شود و ما به هنگام خرید خانه، مجموع قیمت پارکینگ و خانه را پرداخت می‌کنیم.

نحوه محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن از فرمول مشخصی تبعیت نمی کند، اما بررسی ها سهم پارکینگ در قیمت نهایی را تا حدودی مشخص می کند (۵ الی ۸ درصد قیمت خانه).

برای مثال اگر خانه ای با پارکینگ ۱۰۰ میلیون تومان قیمت بخورد، حدود ۵ الی ۸ میلیون آن مربوط به پارکینگ است.در محله‌هایی که قیمت آپارتمان متری چهار تا پنج میلیون تومان باشد قیمت پارکینگ بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان محاسبه می شود. و در محله‌هایی که قیمت آپارتمان متری سه تا چهار میلیون تومان باشد، قیمت پارکینگ حدود ۱۵ میلیون تومان است.

عوامل موثر بر قیمت پارکینگ

منطقه‌ خانه

عمر ساختمان

خانه ‌های نوساز معمولاً کمتر از خانه ‌های چند سال ساخت است.

دلیل این مسئله این است که قیمت خانه‌ نوساز بالا است و اگر فروشنده بخواهد طبق روال عادی ۵ تا ۸ درصد این قیمت را بعنوان سهم قیمت پارکینگ در نظر بگیرد، قیمت خانه خیلی بالا می‌رود.

نحوه‌ی قرارگیری خانه در کوچه یا خیابان فرعی

هرچقدر کوچه یا خیابان فرعی که خانه در آن قرار گرفته است عریض‌تر باشد، قیمت  آن خانه کم‌تر خواهد بود، چون خریدار نیاز کمتری به پارکینگ دارد و می‌تواند از کوچه یا خیابان برای پارک اتومبیل خود استفاده کند.

نسبت بین تعداد واحد و تعداد پارکینگ در ساختمان

اگر در ساختمانی تعداد پارکینگ موجود از تعداد واحدها کمتر باشد، یعنی به هر واحد یک پارکینگ تعلق نگیرد، قیمت پارکینگ افزایش پیدا می‌کند.

آشنایی با مفهوم پارکینگ مزاحم

طبق قوانین شهرداری، فضای لازم برای پارک هر اتومبیل دارای مساحت استانداردی است و تعداد پارکینگ بر این اساس تعیین می‌شود. دلیل این مسئله این است که هیچ خودرویی در زمان ورود و خروج مزاحمتی برای سایر خودروها ایجاد نکند. در شرایط خاص برای فضای باقی‌مانده‌، پارکینگ مزاحم تعریف می‌شود.

برای مثال اگر پارکینگ خانه‌ی ما از نظر مساحت استاندارد، پاسخگوی ۴ خودروی شخصی باشد، اما فضایی در آن موجود باشد که بتوانیم اتومبیل پنجمی را با ایجاد مزاحمت برای یکی از آن ۴ خودرو پارک کنیم، ساکنین ساختمان می‌توانند به شهرداری مراجعه کرده، و برای دریافت پارکینگ پنجم به صورت توافقی اقدام کنند.

مشکل پارکینگ مزاحم این است که مانع از جابجایی آزادانه‌ی یکی از خودروهای اصلی می‌شود و به همین دلیل سهم قیمت پارکینگ مزاحم کمتر از پارکینگ اصلی دارد. نحوه‌ی تقسیم این پارکینگ بر اساس توافق همه‌ی اعضای ساختمان است، معمولاً پارکینگ مزاحم به آخرین قرارداد تعلق می‌گیرد.

قیمت پارکینگ
قیمت پارکینگ

چرا بعضی واحدها پارکینگ ندارند!

بسیار پیش می‌آید که در زمان خرید آپارتمانی، متوجه می‌شوید واحدی که قصد خریدش را دارید، پارکینگ ندارد.

در این مورد خوب است بدانید که تقسیم پارکینگ به دو صورت انجام می‌شود:

  • صورت اول، تعلق اختصاصی است، که مانند انباری، با تعیین موقعیت و مساحت آن، محل دقیق آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می‌شود و در حقیقت ملک اختصاصی صاحب آپارتمان بحساب می‌آید.
  • صورت دوم، تعلق پارکینگ به هر واحد بطور مشاع است. به این معنا که این پارکینگ ‌ها در صورت‌ جلسه تفکیکی واحدهایی که می‌توانند بصورت مشاع از پارکینگ ساختمان استفاده کنند، نام برده می‌شوند. در این صورت فقط آپارتمان‌هایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن ها شناخته شده است، می‌توانند از پارکینگ ساختمان بطور مشاع استفاده کنند. فراموش نکنید که ممکن است بعضی از واحدهای یک آپارتمان، حق استفاده از پارکینگ مشاع را داشته باشند و بعضی دیگر نه. همچنین ممکن است تمامی واحدهای آپارتمانی ساختمان، به نحو اختصاصی در سند مالکیت، پارکینگی برایشان مشخص نشده باشد و حق استفاده مشاعی از پارکینگ ساختمان را داشته باشند.

چگونگی اجاره‌ پارکینگ

یک قانون کلی در رابطه با اجاره‌ پارکینگ وجود دارد که طبق آن اجاره دادن پارکینگ یک ساختمان به افرادی که ساکن آن ساختمان نیستند ممنوع است.

اجاره‌ی پارکینگ معمولاً در بنگاه انجام نمی‌شود و صاحب پارکینگ در ساختمان اعلام می‌کند که پارکینگ مورد نظر را برای اجاره گذاشته است تا ساکنین ساختمان که پارکینگ ندارند یا به پارکینگ بیشتری نیاز دارند برای اجاره اقدام کنند.

مبلغ اجاره‌ی پارکینگ معمولاً ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ اجاره‌ی واحد آپارتمانی در همان ساختمان است.

نکته دیگر اینکه ما اجازه‌ی پارک کردن در پارکینگ همسایه ‌ها را نداریم. حتی اگر واحدی در همسایگی ما خالی است و پارکینگ آن نیز استفاده نمی‌شود ما حق استفاده از پارکینگ مورد نظر را نداریم. مگر اینکه اجازه‌ی استفاده از آن را از مالک پارکینگ گرفته باشیم. در غیر این صورت مالک می‌تواند اجاره‌ی استفاده از آن را مطالبه کند؛ حتی اگر مالک بعد از ساکن شدن متوجه شود که ما مدتی از پارکینگ او استفاده کرده‌ایم، می‌تواند اجاره‌ی آن مدت را از ما بگیرد.

مطالب مشابهی که روی قیمت مسکن تاثیر دارد :

سند ملک و انواع آن

سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

تنظیم سند ملک و آپارتمان و خانه ( سند قطعی غیر منقول )

وضعیت قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران

هزینه ساخت و ساز در سال ۱۴۰۱ چه میزان اعلام شده است ؟

هزینه جواز ساخت آپارتمان مسکونی در شهر تهران چقدر است ؟

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.