نکات مهم معامله ملک در بنگاه چیست؟ فصل اول/فصل دوم

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

نکات مهم معامله ملک در بنگاه چیست؟ فصل اول/فصل دوم

نکات مهم معامله ملک در بنگاه، فصل اول

قبل از انجام هر معامله ملکی به نکات مهم هنگام معامله ملک توجه نمایید و در حین معامله نیز بسیار هوشیار بوده و به صرف خرید و فروش راضی به پذیرش هر شرایطی نشوید:

۱- مطمئن شوید که بنگاه مورد نظر دارای مجوز از اتحادیه باشد به کاغذهای آرم دار و مهر بنگاه اطمینان نکنید و حتما درباره سابقه و مدت زمان حضور بنگاه در آن منطقه تحقیق نمایید به خصوص اگر زمین یا ملکی را در مناطق دور افتاده معامله می نمایید به این مورد توجه خاصی نشان دهید چه بسا بسیاری از ابهامات با سوال کوچکی حل شوند و از اتفاقات بزرگ پیشگیری نمایند.

۲- از حضور مالک، خریدار اصلی یا وکیل قانونی وی که وکالتنامه محضری دارد مطمئن شوید و با افرادی که وکالت شفاهی یا کتبی غیر رسمی دارند هرگز معامله ننمایید حتی اگر از سوی بنگاه معرفی شوند و کلیه مدارک ملک را در اختیار داشته باشند.

۳- اگر ملک مورد معامله بین چند نفر مشاع است یا خریداران چند نفرند از حضور همه آنها یا نماینده قانونی آنها اطمینان حاصل کنید و اجازه ندهید کسی به وکالت از دیگری که حضور ندارد معامله نماید.

۴- از معامله املاکی که مدارک آنها ناقص است یا قرار است در زمان خاصی پس از عقد قرار دارد قولنامه ای، بدست بنگاه برسد جدا خودداری فرمایید افراد سود جو می توانند با دلیل تراشی های گوناگون ملک را به چند نفر به همین طریق بفروشند و تنها از قولنامه های نوشته شده مبالغ کلان به جیب بزنند.

۵- حتی الامکان سعی کنید املاک مورد معامله سند دار باشند در شرایطی که ناچار به معامله املاک قولنامه ای هستید تمامی شرایط ملک را به دقت قید نموده و قبل از معامله از افراد ساکن در نزدیکی ملک راجع به صاحب ملک اطلاعات کامل کسب کنید.

نکات مهم معامله ملک در بنگاه
نکات مهم معامله ملک در بنگاه

نکاتی که فروشنده‌ی ملک قولنامه‌ای باید در هنگام عقد قرار به آن‌ها توجه کند!

  • قبل از عقد قرارداد فروشنده باید مطمئن شود شخصی که قصد خرید قولنامه‌ای مسکن یا هر ملک دیگری را دارد، توان پرداخت مبلغ معامله را دارد یا خیر. برای همین بهتر است فروشنده در قرارداد قید کند درصورتی‌که خریدار توان پرداخت مبلغ موردنظر را نداشته باشد، فروشنده این اختیار را داشته باشد که بتواند معامله را بر هم بزند.
  • فروشنده باید زمانی که کل مبلغ معامله را دریافت می‌کند، مورد معامله را به‌طور کامل به خریدار تحویل دهد و تا قبل از دریافت کامل مبلغ معامله از دادن کامل مورد معامله به خریدار خودداری کند. اگر مبلغ معامله قرار است در چندین مرحله پرداخت شود، حتماً این شرایط باید در قولنامه ثبت شود. همچنین اگر خریدار از پرداخت مابقی وجه معامله سرباز زد و توان پرداخت آن را نداشت، برای فروشنده باید این حق در نظر گرفته شود که بتواند معامله را به هم بزند.
  • در نحوه خرید زمین قولنامه‌ایاین‌چنین آمده است که اگر زمین یا ملک موردنظر چند مالکی بود و تنها یکی از مالکان عهده‌دار صحبت و بستن قرارداد قولنامه شد، حتماً دیگر مالکان هم باید زیر قرارداد قولنامه را امضا کنند. در چنین شرایطی خریدار باید استعلام ملک قولنامه‌ای را از شهرداری بگیرد تا تعداد مالکان به‌طور کامل مشخص شوند. درصورتی‌که یکی از مالکان از دیگر شرکای خود وکالت برای فروش ملک را داشته باشد دیگر نیازی به امضای دیگر مالکان در قرارداد نیست.
  • فروشنده باید دقت کند که اگر در طی معامله‌ چک ردوبدل می‌شود و او از خریدار بابت مبلغ معامله چک دریافت می‌کند، در صورت برگشت خوردن چک فروشنده تنها می‌تواند برای دریافت وجه چک اقدام کند و نمی‌تواند معامله را برهم بزند مگر اینکه چنین اختیاری به او در قرارداد داده‌شده باشد.
نکات مهم معامله ملک در بنگاه
نکات مهم معامله ملک در بنگاه

وجه التزام در قولنامه به چه معناست؟

  • طرفین قرارداد برای محکم کردن قولنامه، معمولاً مبلغی را در قرارداد قید می‌کنند تا درصورتی‌که متعهد از انجام تعهد خود سر باز زند، مکلف به پرداخت آن مبلغ به‌طرف دیگر (متعهد له) باشد، این مبلغ را وجه التزام می‌گویند.

شرایط پرداخت و دریافت وجه التزام

  • در قولنامه قید می‌شود که فروشنده در فلان تاریخ باید مورد معامله را درازای پرداخت مبلغی مشخص به خریدار تحویل دهد و اگر فروشنده تا تاریخ مشخص‌شده به تعهد خود عمل نکند و مورد معامله را تحویل ندهد، خریدار می‌تواند درخواست پرداخت وجه التزام را از سوی فروشنده داشته باشد و فروشنده نیز ملزم به پرداخت است و معامله به‌طور کامل فسخ می‌شود، زیرا خریدار نمی‌تواند هم وجه التزام را دریافت کند و هم از فروشنده بخواهد مورد معامله را به‌طور کامل به او تحویل دهد.
  • اگر در قرار ذکرشده باشد که طرفین باید در تاریخ خاصی در دفترخانه حضور یابند و یکی از طرفین این تعهد را زیر پا بگذارد، طرف مقابل می‌تواند درخواست وجه التزام را داشته باشد. البته به شرطی که خود او در زمان و تاریخ مقرر در دفترخانه حضورداشته باشد و حضورش از طرف مامور دفترخانه تائید شود.

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.