صفر تا صد اصول طراحی استخر ویلا و باغ به همراه ایده های خلاقانه

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

صفر تا صد اصول طراحی استخر ویلا و باغ به همراه ایده های خلاقانه

طراحی استخر ویلا و باغ

طراحی استخر ویلا و باغ  انواع ایده‌های اجرای بسیار متنوعی دارند که اگر با طراحی فضای سبز و استخر آشنا شوید، به طور قطع شگفت‌زده خواهید شد!

جذاب‌ترین و زیباترین مدل‌ها برای طراحی استخر در دسترس هستند. استخرها در داخل ویلاها یا محوطه باز ساخته می‌شوند و جزء شاهکارهای جذاب و مدرن از معماری ساختمان به شمار می‌روند. اگر شما هم یک ویلا در شمال دارید می‌توانید استخر خصوصی داشته باشید.
طراحی استخر طبق اصول و قوانین خاصی انجام می‌شود. انواع استخرها در ساختمان‌ها یا محوطه ویلا و باغ از نظر ابعاد و اندازه، سبک طراحی و نوع استخر برای شنا کردن یا تفریحات آبی با یکدیگر فرق دارند. با توجه به اینکه وجود یک استخر داخل ویلا، یک امتیاز برای ساختمان محسوب می‌شود، تصمیم داریم این مطلب را به صورت صفر تا صد درباره طراحی استخر ویلا، و مهم‌ترین نکات در ساخت استخر و معرفی زیباترین ایده‌های استخر برای ویلا و باغ صحبت کنیم.
اگر طرفدار استخر در ویلا هستید و می‌خواهید ساختمانی ارزشمند برای فروش داشته باشید، تا پایان مطلب  ما را همراهی کنید.

 

اصول طراحی استخر برای ویلا و باغ ساخت و طراحی استخر در برج ومجتمع مسکونی

 

طراحی استخر ویلا و باغ

همانند هر پروژه ساختمانی دیگری، طراحی استخر هم برای ابتدای کار نیاز به نقشه و نحوه معماری دارد. قبل از اینکه شروع به ساخت استخر کنید باید ساختمان را بازرسی نمایید که از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی، پتانسیل ساخت استخر را داشته باشد.
برخی از پروژه‌های ساخت و ساز که ویلاهای نوساز یا خانه‌های بزرگ ویلایی را پوشش می‌دهند، از همان ابتدای کار، مکانی را برای طراحی استخر و ساخت در نظر می گیرند. در برخی از ساختمان‌ها مکانی برای استخر وجود ندارد، اما این قابلیت وجود دارد که یک استخر را در محوطه فضای سبز داخل حیاط خلوت یا حتی محوطه باغ راه‌اندازی کرد.
همچنین طراحی استخر روباز یا استخر سرپوشیده در سبک‌ها و مدل‌های مختلف امکان پذیر است. بسته به سلیقه صاحب خانه یا صاحب ویلا، از انواع مدل‌های موجود در دنیای طراحی و ساخت استخر استفاده می‌شود. طراحان متخصص در حوزه طراحی فضای سبز و ساخت استخر برای ویلا و باغ، زیباترین و خلاقانه‌ترین طرح‌ها را ارائه می‌دهند؛ به گونه‌ای که هم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و هم زیباترین نما را به وجود بیاورد.
برای اجرا و طراحی استخر و تهیه طرح و نقشه اولیه، نرم افزارهای سه بعدی وجود دارد که یک نقشه سه بعدی از استخر را ارائه می‌کند. طرح سه بعدی از استخر دقیقاً همان چیزی را نشان می‌دهد که در آینده قرار است در ویلا، باغ یا حیاط خلوت یا محوطه فضای سبز ساخته شود.

 

نکات مهم در طراحی استخر ویلا و باغ طراحی داخلی

 

طراحی استخر ویلا و باغ
طراحی استخر ویلا و باغ
به دنبال صحبت‌های فوق در اصول طراحی استخر ویلا و باغ، پرداختن به ابعاد و اندازه‌ها اهمیت دارد. ابعاد اندازه‌های استخر، طول، عرض و عمق استخر همگی در نقشه تهیه شده، مشخص شده است. به طور استاندارد طول استخر باید به اندازه ۳ برابر یک انسان بالغ باشد؛ عمق آن می‌تواند حداقل یک متر باشد. انتخاب عمق استخر با توجه به نوع کاربری استخر که قرار است برای تفریح کودکان، سرگرمی موقت یا شنای حرفه‌ای به کار رود، انتخاب می‌شود.
در طراحی استخر برای محاسبه ابعاد و اندازه‌ها، برای وجود هر نفر داخل آب استخر، یک فضای متوسط بر حسب متر مربع در نظر گرفته می‌شود تا هنگام حرکت، راحتی کامل داشته باشند و این فضا حدود ۵ متر مربع معرفی شده است.

 

در قسمت بعدی درباره مراحل ساخت استخر در ساختمان صحبت می‌کنیم.

 

طراحی استخر ویلا و باغ – مراحل ساخت استخر

 

هنگام تهیه نقشه برای طراحی استخر ویلا و باغ باید تعیین شود که این استخرها از نوع روباز هستند یا استخر سرپوشیده قرار است ساخته شود. پس از آن که تمام جزئیات در نقشه معرفی شد، اکنون زمان شروع ساخت و ساز فرا رسیده است. استخرهای روباز برای محوطه آزاد ویلاها، محوطه حیاط خلوت یا حتی میان باغ مناسب هستند. استخرهای سرپوشیده در داخل ساختمان ویلاها ساخته می‌شوند. برای این کار، یک مکان خاص برای استخر در نظر گرفته می‌شود که طراحی اطراف استخر هم اهمیت زیادی دارد.
برخی از ساختمان‌های ویلایی، ویلاهای لاکچری در شمال که بالکن یا تراس وسیعی دارند، امکان ساخت استخر برای این قسمت هم وجود دارد. شاید تاکنون با تصاویر لاکچری از انواع طراحی استخر ویلا در فضای اینترنت برخورد کرده‌اید که در تراس یا بالکن ساخته شده است.
طراحی استخر ویلا و باغ و مراحل ساخت، با خاکبرداری و گودبرداری آغاز می‌شود. سپس دیواره‌ها و کف استخر پس از اینکه بتن‌ریزی شدند و با مصالح مناسب پوشانده شدند، نوبت به قالب‌گیری، آرماتوربندی یا عایق‌بندی کف و دیواره‌های استخر می‌رسد. معمولاً بتن و سیمان برای استخرسازی به کار می‌رود. طراحی استخر، زمانی زیباتر می‌شود که از طرح‌های خلاقانه و اشکال هندسی به صورت ترکیبی استفاده گردد.
در ادامه شاید لازم باشد از مصالح مقاوم دیگری برای پوشاندن کف و دیواره‌های استخر استفاده شود. معمولاً کاشی‌های مخصوص استخر در بازار وجود دارند که در رنگ‌های مختلف برای این کار استفاده می‌شوند. این کاشی‌ها معمولاً سفید یا آبی هستند. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی استخر، در نظر گرفتن موقعیت مکانی نسبت به تابش نور خورشید است.

 

توجه به محوطه سازی اطراف استخر در باغ و ویلا

 

یکی از مهم‌ترین عواملی که در طراحی استخر باغ و ویلا اهمیت دارد و به نوعی می‌توان گفت که موجب زیباتر شدن استخر می‌شود، توجه به محوطه سازی اطراف استخر است. محوطه سازی اطراف استخر به ویژه برای استخرهایی که در فضای سبز ویلاها یا محوطه باغ ساخته شده‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
از مصالح مختلف برای زیباتر کردن اطراف استخر و البته ایمن تر کردن آن استفاده می‌شود. برخی از طراحان فضای سبز عقیده دارند که باید اطراف استخر را با گل‌ها و گیاهان سرسبز و رنگارنگ پوشش داد تا یک محوطه طبیعی را تداعی نمود. پوشش‌های گیاهی کوتاه و بلند برای این کار مناسب هستند.
یکی دیگر از ابزارهای طراحی استخر برای محوطه اطراف، مبلمان‌هایی است که برای استراحت کنار استخر وجود دارند. میز و صندلی‌های کوتاه که از جنس حصیر یا فرفورژه ساخته شده‌اند برای این طراحی مناسب اند. برخی از تخت‌های مخصوص کنار استخر وجود دارند که شناگران پس از شنا می‌توانند روی آن استراحت کنند. تمام این ابزارها و وسایل، درست در مراحل اولیه طراحی نمای استخر برای ویلا و باغ مشخص می‌شود.
ایده‌های دیگری برای طراحی استخر ویلا و باغ وجود دارد؛ به طور مثال، برخی از استخرهای روباز به گونه‌ای طراحی می‌شوند که یک پوشش محافظ برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود تا در زمان بارش باران یا تابش شدید نور خورشید، بتوان پوشش را باز کرد و به عنوان یک سقف از آن بهره برد. انواع استخرهای روباز با پوشش‌های سقف متحرک قابل طراحی و اجرا هستند. سقف‌های متحرک، مصالحی هستند که از جنس پلی کربنات مقاوم در برابر نور خورشید و رطوبت ساخته شدند و از طریق ریموت، باز و بسته می‌شوند.

 

توجه به نکات تاسیساتی در طراحی استخر

 

فراموش نکنید که طراحی استخر بدون در نظر گرفتن منبع تامین آب، کاری بیهوده و بدون ثمر است! استخر بدون آب، هیچ معنا و مفهومی ندارد! بنابراین زمانیکه برای ساخت استخر در ویلا یا باغ برنامه ریزی می کنید باید در نظر داشته باشید که استخرها نیاز به مقدمه‌سازی و آماده سازی تاسیسات هم دارند. به طور مثال، نیاز دارید که محوطه اطراف استخر را ایمن‌سازی کنید تا مشکلاتی برای شناگران بخصوص کودکان به وجود نیاید. برای این کار، لازم است میله‌ها یا حفاظ‌ هایی را اطراف استخر نصب کنید.
نکته دیگر در طراحی استخر، به خصوص استخرهای داخل ویلاها، توجه به مسیر لوله‌کشی آب و مسیر کابل‌های برق است. نمای استخر و موقعیت مکانی آن باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوان وسایل ساخت و ساز را منتقل کرد یا برای تعمیرات و بازرسی اقدام نمود. تاسیسات سرمایشی و گرمایشی محوطه استخر، به خصوص استخرهای سرپوشیده در داخل ویلا ضرورت دارد.
هنگام طراحی استخر فراموش نکنید که ضد عفونی کردن آب استخر و مواد شیمیایی بی‌اثر بسیار اهمیت دارد. از همه مهم‌تر، کف و دیواره‌های استخر باید به خوبی آب‌بندی شده باشد. اگر طراحی و ساخت استخر به گونه‌ای است که لوله‌کشی‌های آب ورودی به استخر و لوله‌کشی مخصوص تخلیه استخر به صورت متعدد در جوانب مختلف، ساخته شده است، حتماً هر قسمت به صورت مجزا باید آب‌بندی شده باشد.

 

انواع مدل‌ها برای طراحی استخر ویلا و باغ

 

برای اینکه زیباترین استخرها را در ویلا و باغ داشته باشید الزاماً باید انواع مدل‌ها و طرح‌ها را بشناسید. پیشرفته‌ترین شرکت‌های طراحی فضای سبز و دکوراسیون داخلی ویلا معمولاً از ایده‌های خلاقانه برای استخر استفاده می‌کنند. ایده‌ها به صورت ترکیبی از چند ضلعی‌ها و خطوط منحنی هستد. شاید شما یک استخر را از نمای بالا می‌بینید که به شکل مستطیل است، اما گوشه‌هایی شبیه به منحنی دارد.
در مقابل، برخی از استخرها حالت دایره‌ای داشته و برخی دیگر شبیه به بیضی طراحی شده‌اند. برخی از استخرها در ویلاها شبیه به دانه لوبیا و خمیده هستند و برخی دیگر ترکیبی از شکل مستطیل و دایره را در کنار یکدیگر دارند. طرح‌های خلاقانه با توجه به محوطه‌ای که برای ساخت و طراحی استخر در اختیار دارید، قابل اجرا هستند. برای اینکه محوطه ویلای شما به صورت حرفه‌ای طراحی شود نیاز دارید تمام طرح‌ها را در کنار یکدیگر بررسی کنید.
شاید تعجب کنید اما یکی از عواملی که موجب زیباتر شدن نمای استخر می‌شود و طراحی استخر را به طرز شگفت‌انگیزی تغییر می‌دهد، استفاده از نورپردازی و سنگ‌های دکوراتیو و تزئینی در قسمت‌های مختلف اطراف استخر است. برخی تمایل دارند دیواره‌های استخر را با نورپردازی تزئین کنند و برخی دیگر استفاده از مصالح ساختمانی نظیر ترموود برای محوطه سازی اطراف استخر را پیشنهاد می‌دهند.

 

چرا ساخت و طراحی استخر در ویلا و باغ اهمیت دارد؟

 

اکنون که با اصول طراحی استخر در ویلا و باغ آشنا شدید شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا استخر در خانه‌ها تا این اندازه اهمیت دارد. به عنوان یک توضیح کوتاه در این قسمت باید گفت که وجود استخر در ویلا و باغ یک سبک زندگی لاکچری را تداعی می‌کند. استخر، همانطور که می‌دانید یک وسیله تفریحی برای شنا و تفریحات آبی برای بزرگسالان و کودکان است. سالانه تعداد زیادی از افراد برای شنا کردن به استخرهای عمومی در خارج از خانه می‌روند که این کار می‌تواند مشکلات بهداشتی را به همراه داشته باشد.
از آنجائیکه اهمیت خصوصی بودن تفریحات آبی در ویلاهای لاکچری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، دنیای طراحی استخر و ساخت محوطه آبی در داخل خانه‌ها یا باغ، دچار تحول بزرگی شد. هم اکنون شاهد آن هستیم که باغ، خانه‌های بزرگ یا حتی ویلاهای لاکچری در شمال هم همگی دارای استخر هستند.
تمام مشتریان خرید ویلا لاکچری در شمال به دنبال ساختمان‌هایی هستند که دارای استخر باشند تا بدون‌ داشتن نگرانی و چالش ذهنی از رفت و آمد به استخرهای عمومی و مشکلات بهداشتی در آن، به آب تنی و شنا بپردازند. از همه مهم‌تر، برای ویلاهای شمال ضرورت دارد که استخر در داخل ساختمان یا بیرون از ویلا ساخته شود؛ چرا که افرادی که به برای تفریح به شمال می‌روند، ترجیح می‌دهند در آب دریا شنا کنند که این کار بسیار خطرناک است!
برای طراحی استخر ویلا و باغ باید تمام هزینه‌ها را در نظر بگیرید. حتی اگر ویلای شما استخر ندارد، نباید خودسرانه به ساخت یک مکان برای آب تنی یا شنا اقدام کنید. بهترین راهکار این است که با کارشناسان محوطه سازی و طراحی ویلا مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را برای شما داشته باشند. البته برخی از خانواده‌ها صرفاً ساخت استخر را برای بازی کودکان و تفریح آبی معمولی در باغ یا ویلا سفارش می‌دهند.
اگر از دیدگاه تجاری بخواهیم به طراحی استخر ویلا نگاه کنیم باید گفت وجود استخر در یک ویلا، چه به صورت رو باز و چه به صورت سرپوشیده، تاثیر زیادی بر مشتریان خرید ویلا در شمال خواهد داشت. دلیل آن هم تغییر سبک زندگی و رفاه بیشتر هنگام زندگی در ویلا می‌باشد.

 

ایده‌های جدید و خلاقانه برای طراحی استخر ویلا و باغ

 

اکنون که با اهمیت ساخت استخر در ویلا و باغ آشنا شدید و به طور کامل اصول طراحی استخر را دانستید، شاید بهتر باشد ایده‌های خلاقانه برای ساخت استخر را هم در این قسمت مشاهده کنید:

 

۱-طراحی استخر روباز با محیط جنگل‌های استوایی و مدیترانه‌ای

این نوع استخرها در قالب استخرهای کم عمق به شکل مستطیل در حیاط خلوت ویلا یا محوطه باغ ساخته می‌شوند و اطراف آن با گل‌ها و گیاهان بلند و سرسبز پوشانده می‌شود. معمولاً توجه به شرایط مناسب ساخت باغچه‌ها برای کاشت گیاهان در اطراف استخر بسیار اهمیت دارد.

 

۲-طراحی و ساخت استخر به سبک مدرن و فانتزی

 

شاید تعجب کنید اما استخرها هم می‌توانند دارای سبک طراحی باشند. در این مدل طراحی برای استخر ویلا، نمایی از طراحی مدرن با اشکال و احجام هندسی را می‌بینید که منظره‌ای شبیه به بیابان را تداعی کرده است!

 

۳-استخر خانوادگی در ویلا یا باغ با یک منظره شاد

 

فاوتی نمی‌کند که ساختمان ویلا بزرگتر باشد یا کوچک‌تر؛ آنچه اهمیت دارد این است که استخر در فضای باز به زیباترین شکل اجرا شود. همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید یک استخر خانوادگی به صورت چند قسمتی با سنگ‌های دکوراتیو، تزئین شده و یک محیط شاد را برای تفریحات آبی فراهم کرده است.

 

۴-طراحی استخر با آبنما و نورپردازی

 

یک نمونه از زیباترین و بهترین انواع طراحی برای استخر ویلا و باغ، استفاده از نورپردازی و آبنما به طور همزمان در محوطه اطراف استخر است. همانطور که در شکل فوق می‌بینید، به طرز حرفه‌ای و هنرمندانه، این نوع استخر طراحی و ساخته شده است.

 

۵-محوطه سازی اطراف استخر با مبلمان و سایبان‌های چتری

 

قرار دادن مبلمان یا تخت اطراف استخر به همراه آلاچیق یا سایبان‌های چتری، یکی از زیباترین ایده‌های محوطه سازی محسوب می‌شود. همانطور که در تصاویر این قسمت مشاهده می‌کنید با اندکی خلاقیت می‌توانید محوطه ساده اطراف استخر در ویلای خود را به بهترین شکل طراحی کنید.

 

موارد مشابه : 

ساخت و طراحی استخر در برج و مجتمع مسکونی
امکان فعالیت سالن های ورزشی در اماکن مسکونی

چند نمونه برجی که سالن ورزشی و استخر فعال دارند :

برج پاریز ، برج ایزدیار فاز ۳ ، برج های پامچال ، برج کادوس

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.