تآثیر برجام بر بازار ملک(تخصصی)

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

تآثیر برجام بر بازار ملک(تخصصی)

تآثیر برجام بر بازار ملک

تآثیر برجام بر بازار ملک درسایت هولدینگ آساز میپردازیم.توافق برجام روی میز تهران است و هنوز معلوم نیست توافق نهایی شکل می‌گیرد یا نه.

اما در صورت احیا یا عدم احیای برجام، بازار ملک در ایران به چه سمتی می‌رود؟ آیا مسکن گران می‌شود یا ارزان؟

سال‌های اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده و قیمت ملک در سال‌های گذشته رشد قیمتی بالایی را تجربه کرده است.

افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات را به شدت کاهش داده و حالا این نگرانی ایجاد شده که مبادا مسکن وارد دوره رکود تورمی شود.

تآثیر برجام بر بازار ملک
تآثیر برجام بر بازار ملک

رونق ملک در سایه تحقق برجام

دو سناریو برای بازار ملک می‌توان متصور شد. در صورت تحقق  رونق خواهد یافت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

یادآور شد: در صورت تحقق، تولید ملک به طرز معناداری افزایش خواهد داشت و در پی آن قیمت و خرید و فروش نیز با تغییر مواجه می‌شود.

در پاسخ به این سوال که آیا تآثیر برجام بر بازار ملک می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار ملک شود، گفت: خرده‌سازان در بازار ملک کشور  نقش بسزایی ایفا می‌کنند

اما متاسفانه این افراد هیچ‌گاه تحلیل عمقی از بازار ندارند و بلافاصله پس از اینکه دولت بر طبل ساخت یک میلیونی مسکن می‌کوبد، این بازار را ترک می‌کنند، در حالی که تجربه نشان داده است که دولت نمی‌تواند نقش چندانی درتولید مسکن داشته باشد.

استفاده سیاسی

تآثیر برجام بربازار پتانسیل بسیار بالایی دارد و استفاده سیاسی از این بازار باید ممنوع شود.

در بازار ملک اذعان داشت: دولت باید تنها ابزار ساخت و به خصوص تامین زمین را بر عهده بگیرد. طبق آمار موجود تا به امروز هیچ دولتی نتوانسته بیش از ۴۰ الی ۵۰ هزار واحد مسکونی تولید کند.

بنابراین در شرایط موجود نباید بخش خصوصی را از بازار ملک برانیم بلکه با تخصیص ابزارهای مالی مناسب می‌توان بخش خصوصی را ترغیب به افزایش تولید مسکن کرد تا با گذشت زمان به راحتی بخش خصوصی بتواند تآثیر برجام بر بازار ملک کشور را بررسی کند

مجموعه بازار ملک شامل «معاملات مسکن» و «ساخت‌وساز»، در عصر «برجام» به تناسب ظهور آثار لغو تحریم‌ها در اقتصاد، به شکل غیرمستقیم و مرحله‌ای، از ت مولفه‌های مختلف تاثیر می‌پذیرد.

هرچند طی روز‌های گذشته، برخی کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی با انتشار بدون منبع قسمت‌هایی از گزارش ۲۳ تیر امسال روزنامه که در آن، آثار توافق هسته‌ای بر بازار مسکن بررسی شده بود

پیش‌بینی‌های گذشته را عینا به زمان حال تعمیم دادند اما نکته ظریف در این میان، تفاوت اساسی بین شراط زمانی «توافق» و « تآثیر برجام بر بازار» است.

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.