پلاک ثبتی چیست و نحوه اخذ پلاک ثبتی چگونه است؟

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

پلاک ثبتی چیست و نحوه اخذ پلاک ثبتی چگونه است؟

پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک

پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک اهمیت بسیاری دارد از جمله در معاملات ملکی یکی از مهمترین مباحث اخذ سند ملکی و پلاک ثبتی است. زیرا مطابق قانون ثبت دولت کسی را مالک می شناسد که نام او در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده باشد. بنابراین اخذ سند مالکیت و داشتن پلاک ثبتی اهمیتی بیش از پیش دارد.

پلاک ثبتی چیست؟

جهت شناسایی املاک و اراضی، ابتدا اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک را ارزیابی و سپس تقسیم و طبقه بندی می نماید.تقسیم بندی فوق الذکر از استان شروع و به واحدهای کوچک ختم می شود که واحدهای کوچک را یک بخش می نامند. بخش های ثبتی نیز به قطعه تقسیم می شوند و برای قطعات اصلی کد شناسایی یا یک شماره تعیین می شود. وجود تعداد املاک بسیار زیاد نهایتاً منجر به این شد که برای هر ملکی یک شماره اصلی تعیین شود و یک شماره فرعی. ترکیب شماره اصلی و فرعی تحت عنوان شماره پلاک ثبتی نامیده می شود.

پلاک ثبتی چه تفاوتی با شمارۀ تفکیکی دارد؟

شمارۀ پلاک ثبتی متشکل از دو قسمت اصلی و فرعی می باشد. البته این امکان نیز وجود دارد که قطعۀ اصلی یک‌پارچه باقی و شماره فرعی نداشته باشد. درهرصورت پلاک ثبتی متشکل از دو قسمت اصلی و فرعی است منتها شماره قطعه تفکیکی وقتی است که ملک ثبت شده‌ای به وسیله سازمان کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعۀ کوچکتر تقسیم گردد و در صورت‎ مجلس شماره‌ای برای آن قطعه تفکیک شده تعیین می گردد که به آن شمارۀ قطعۀ تفکیکی می‌گویند. شمارۀ تفکیکی را شمارۀ قطعه هم نامیده اند و از عدد ۱ شروع و به تعداد قطعات، ادامه پیدا خواهد نمود.هر قطعۀ تفکیکی جداگانه قابلیت تملک داشته و برای آن می توان سند مالکیت شش دانگ از ادارۀ ثبت محل گرفت.در مورد آپارتمان نیز شمارۀ قطعۀ تفکیکی، ردیف صورت‌ مجلس تفکیکی است که در سند، بنچاق، صورت مجلس و یا نقشۀ تفکیکی نوشته می شود.

درج شمارۀ پلاک تفکیکی در سند مالکیت

سوال بعدی در باب پلاک ثبتی این است که شماره پلاک تفکیکی ثبتی چگونه در سند مالکیت ذکر می شود؟

شماره پلاک ثبتی معمولاً به چهار صورت در اسناد مالکیت ذکر می شود:

  1. یک شمارۀ اصلی و یک شمارۀ فرعی
  2. یک شمارۀ اصلی و چند شمارۀ فرعی
  3. یک شمارۀ اصلی، بدون شمارۀ فرعی
  4. چند شمارۀ اصلی و چند شمارۀ فرعی
پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک
پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک

مدارک لازم برای اخذ شماره پلاک ثبتی

جهت اخذ شماره پلاک ثبتی به مدارک زیر نیاز داریم:

اگر ملک قولنامه ای باشد، یک کپی از سند مالکیت ملک یعنی سند اولیه و  قولنامه یا قولنامه هایی که متقاضی را به مالک اولیه ارتباط می­دهد نیاز است. چنانچه املاک دارای سند مشاعی باشند، سند مشاعی متقاضی و  در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه از مدارک الزامی است.

برای اخذ شماره پلاک ثبتی باید چه کار کنیم؟

ابتدایی ترین اقدام برای اخذ شماره پلاک ثبتی تهیه مدارک است. پس از تهیه مدارک تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه به آن مرحله بعدی خواهد بود.شما باید با مراجعه به یکی از کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا مهندسین نقشه کش نظام مهندسی و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدام نمایید.

مرحله سوم؛ تهیه مدارک و تهیه عکس یا اسکن از آنها با پسوند jpg یا png با حد اکثر حجم ۱۵۰ کیلوبایت می باشد. مدارک مرحله سوم عبارتند از: اصل شناسنامه و کارت ملی- کپی از سند مالکیت اولیه ملک وقتی که سند قولنامه ای است- اصل و کپی تمامی قولنامه های  استنادی تا با مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد-  اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول ، دوم ، سوم ، صفحه حدود ملک، توضیحات و صفحات انتقالات-  نقشه ملک با مختصات UTM که توسط متقاضی تهیه می شود- فیش بانکی برای هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزار ریال به حساب بانکی سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی.

مدارک مذکور در فوق را به یک کافی نت برده و اسکن کنید و اسکن آن را روی فلش یا لوح فشرده بریزید البته اگر دفترخانه امکانات آن را داشته باشد دفترخانه نیز می تواند انجام دهد.

مرحله بعدی تکمیل فرم اولیه مبنی بر فرم درخواست پذیرش و دریافت شماره ورود به سامانه می باشد.

پس از انجام مراحل قبل و تهیه مدارک و تصویر آنها با همراه داشتن مدارک با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی یا یک کافی نت شماره ورود به سامانه را دریافت نمائید. البته می توانید مستقیماً فرم درخواست پذیرش را ( در این سایت  www.sabtemelk.ir ) تکمیل و شماره ورود به سامانه را دریافت کنید.

در مرحله بعدی به قسمت تکمیل درخواست در صفحه اول سامانه رفته و با استفاده از شماره ای که در مرحله سابق دریافت کرده اید و کد ملی متقاضی، شخصا یا به توسط دفاتر اسناد رسمی یا کافی نتها با شماره ای که در مرحله قبل دریافت نموده اید و کد ملی متقاضی وارد شده و درخواست خود را تکمیل می کنید .

ارسال مدارک به واحد ثبتی مرحله بعدی شما خواهد بود که پس از تکمیل درخواست پرینتی از آن تهیه و با مدارکی که در مرحله سوم گفته شد به واحد ثبتی از طریق پست سفارشی ارسال و کد رهگیری ۲۰ رقمی از دفتر پستی دریافت کنید.

در انتها مجدداً با استفاده از شماره ورود و کد ملی به سامانه وارد و شماره رهگیری ۲۰ رقمی دریافتی از دفتر پستی را وارد نموده و ثبت تقاضا  را تمام و شماره پرونده خود را دریافت کنید.

پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک
پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک

استعلام الکترونیکی شمارۀ پلاک ثبتی آپارتمان

جهت استعلام الکترونیکی شمارۀ پلاک ثبتی یک ملک یا آپارتمان، به ‌سایت رسمی سازمان کل ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس http://ssaa.ir مراجعه نموده و در قسمت خدمات الکترونیک شناسۀ یکتای استعلام را که یک کد ۱۸ رقمی است را وارد نمایید.

شناسۀ یکتای استعلام یعنی چه؟

اصولاً در سامانۀ سازمان ثبت اسناد و املاک اطلاعات سند ملک ثبت می شود. پس از ثبت نهایی این اطلاعات، یک کد ۱۸ رقمی به سند اختصاص می یابد و چون این کد در تمام کشور یکتا بوده و هرگز تکرار نمی شود به آن شناسه یکتا گویند.

از چه راه هایی می توان پلاک ثبتی ملک را بدست آورد؟

۱- از روی پلاک ثبتی املاک مجاور 

یکی از ساده ترین راههای بدست آوردن پلاک ثبتی با مراجعه به املاک مجاور و بدست آوردن پلاک ثبتی آنهاست. در صورت همکاری همسایگان و ارائه پلاک ثبتی املاک مجاور می توان پلاک ثبتی نشانی مورد نظر را بدست آورد.

درخصوص املاک ثبت شده که سابقه نقل و انتقال نه چندان دور در اداره ثبت اسناد و املاک داشته باشند میتوان با ارائه استعلام دادگاه، درخواست مشخصات ملک از جمله پلاک ثبتی نمود. در مورد اعسار ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بدست آوردن مشخصات و شناسایی اموال مدعی اعسار با محکوم علیه را تسهیل نموده است. طبق این ماده و تبصره آن مراجعی مانند اداره ثبت و شهرداری مکلفند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به محکوم علیه و نیز فهرست نقل و انتقال و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور را از زمان یکسال قبل از صدور حکم قطعی به بعد به دادگاه استعلام کننده اعلام کنند.

۲- دریافت پلاک ثبتی با مراجعه به سازمان آب

می توان با درخواست کتبی از اداره آب شهر یا منطقه یا ارائه پلاک ثبتی نشان مورد نظر را درخواست نمود البته سازمان آب دراین خصوص وظیفه ای ندارد و بدون ارائه استعلام دادگاه می تواند از پاسخ دادن استنکاف نماید.

۳- مراجعه به شهرداری 

اگر ملک مزبور در سالهای اخیر دارای سابقه بازسازی یا نوسازی باشد می توان با ارائه استعلام دادگاه از شهرداری مربوطه تقاضای پلاک ثبتی نشانی مورد نظر را درخواست نمود.

۴- در صورتی که سند تک برگ باشد با کد ملی مالک 

علاوه بر آنچه گفته شد در صورتی که شماره ملی محکوم علیه را داشته باشید می توانید تقاضای توقیف و استعلام از طریق شماره ملی را بنمایید.فقط توجه داشته باشید که این امکان در خصوص املاک دارای سند تک برگ یا سند سبز رنگ یا به عبارت دیگر املاکی از حوالی سال ۹۰ به بعد که تعمیر و تجمیع رد آنها اتفاق افتاده یا حداقل یکبار معامله شده اند یا تفکیک و افراز شده اند و یا اینکه مالک راساً تقاضای سند تک برگ نموده باشد صادق است.

پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک
پلاک ثبتی و مقررات ثبت ملک

۵- راه احراز اصالت پلاک ثبتی و سند مالکیت

متاسفانه در حالیکه احراز اصالت سند مالکیت برای طرف معامله از اهمیت زیادی برخوردار است و ضروری بوده است که مرجع ثبت املاک تا کنون این امکان را در اختیار افراد قرار دهد (مانند آنچه که سال هاست در کشورهای پیشرفته رواج دارد و به راحتی می توان اصالت یک سند مالکیت را استعلام نمود) ولی تا کنون به دلیل کهنگی سیستم مدیریت سازمان ثبت و فرسودگی آن و حکومت مدیران بی اطلاع از تکنولوژی و علوم روز چنین سیستمی ارائه نشده است.

به تازگی یک سایت و درگاه اینترنتی معرفی شده است که هر چند ناقص و مجمل استارت چنین امکانی خورده و در مورد تعداد کمی از اسناد مالکیت امکان استعلام وجود دارد که امید می رود پروسه و امکانات آن به مرور تکمیل و غنی شود.

وضعیت ثبتی ملک به چه معناست؟

حتماً در موارد متعددی با اصطلاح «خلاصه وضعیت ثبتی ملک» یا اصطلاح «جریان ثبتی ملک» یا اصطلاح «محتویات پرونده ثبتی» و اصطلاحات مشابه اینها برخورد کرده اید.

حتماً در موارد متعددی با اصطلاح «خلاصه وضعیت ثبتی ملک» یا اصطلاح «جریان ثبتی ملک» یا اصطلاح «محتویات پرونده ثبتی» و اصطلاحات مشابه اینها برخورد کرده اید.

از جمله در پرونده‌های دادگاهها یا در پرونده هایی که در هیئت نظارت ثبت استان یا شورای عالی ثبت مطرح می‌شود چنین اصطلاحاتی بصورت گسترده کاربرد دارند.

ممکن است برایتان سوال شده باشد که:

منظور از وضعیت ثبتی ملک یا منظور از جریان ثبتی ملک چیست؟

برای یک ملک از زمانی که اظهارنامه ثبت ملک داده می شود بلافاصله در اداره ثبت اسناد و املاک پرونده تشکیل می گردد بنابراین هر پلاک ثبتی در اداره ثبت اسناد و املاک دارای یک پرونده ثبتی است.

پرونده ثبتی هر ملک، بیانگر تمام اتفاقات و رویدادهای ثبتی درباره آن ملک است که نقطه شروع آن، اظهارنامه ثبت ملک می‌باشد. در حقیقت، اولین سندی که باعث تشکیل پرونده ثبتی برای هر ملکی شده اظهارنامه ثبت است.

اظهارنامه ثبت ملک، نخستین اقدامی است که برای ثبت ملک جهت اخذ سند انجام می شود.

اظهارنامه ثبت ملک را کسی باید بدهد که ملکی را به صورت قانونی در مالکیت یا تصرف دارد.

هم چنین کسانی که به عنوان نماینده مالک شناخته می شوند مانند متولی موقوفه یا مانند کسی که از مالک برای ثبت ملک اجازه و وکالت دارد یا کسی که به عنوان مدیر یک اداره مسئول ثبت املاک آن اداره می باشد قانوناً می تواند برای ثبت ملک و اخذ سند آن به نام موقوفه یا به نام موکل یا به نام اداره متبوع خود اقدام کند.

از زمانی که ثبت اسناد در ایران به جریان افتاد تاکنون اغلب زمین‌های دارای مالک یا متصرف در ایران از طریق تسلیم اظهارنامه ثبتی و پس از طی فرایند قانونی مربوطه به ثبت رسیده و برای آن سند صادر شده است.

بنابراین زمین‌هایی که اکنون اظهارنامه ثبت برای آن داده شود و درخواست ثبت و صدور سند برای آن گردد کم هستند. اغلب پلاک های ثبتی ایران در چند سال گذشته به ثبت رسیده و برای آن سند صادر شده است.

به هر صورت از این بخش موضوع که صرف نظر کنیم درباره اصطلاح وضعیت ثبتی ملک همانگونه که گفتیم باید گفت که وضعیت ثبتی ملک یعنی همه آنچه که از ابتدای ثبت‌ ملک تا صدور سند و نقل و انتقالات و توقیف یا افراز و تفکیک پس از صدور سند اتفاق افتاده و در پرونده ثبتی آن درج شده است.

نقطه شروع این اتفاقات، اظهارنامه ثبت ملک است پس از آن که متقاضی ملک اقدام به درخواست ثبت ملک نمود و درخواست ثبت در دفاتر مربوطه در سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت رسید نماینده و نقشه بردار اداره ثبت اسناد و املاک اقدام به بازدید از ملک و تهیه صورتمجلس احراز تصرف می نماید.

پس از صورت مجلس احراز تصرف، نقشه ملک تهیه می گردد. سپس آگهی های مربوط به تحدید حدود ملک در جهت مشخص شدن حدود چهارگانه آن تهیه و در روزنامه منتشر می‌شود.

پس از آنکه مواعد قانونی مربوط به مهلت اعتراض به این آگهی‌ها سپری شد نهایتاً اگر با اعتراضی مواجه نشود طی یک فرایندی ، پیش‌نویس سند ملک، تهیه و پس از تایید نهایی رئیس اداره ثبت اسناد و املاک ، منجر به صدور سند مالکیت برای مالک می گردد.

پس از صدور سند مالکیت ممکن است نقل و انتقالاتی روی ملک صورت بپذیرد که این نقل و انتقالات از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می شود.

همه دفاتر اسناد رسمی موظفند برای انجام نقل و انتقالات اموال غیر منقول از اداره ثبت اسناد و املاک استعلام کنند. استعلامات مربوط به نقل و انتقالات هر پلاک ثبتی و نقل و انتقال انجام شده، در پرونده ثبتی آن ملک، درج می شود.

در نتیجه اداره ثبت اسناد و املاک از هر انتقالی که بصورت رسمی روی ملک اتفاق افتاده باشد خبردار می گردد.

اگر مراجع قضایی یا مالیاتی یا ثبتی ، اقدام به توقیف ملک کرده باشند سوابق مربوط به بازداشت و توقیف ملک نیز در اداره ثبت اسناد و املاک روی پرونده ثبتی، درج می گردد.

در نتیجه می توان گفت جریان ثبتی ملک، همه اتفاقات و رویدادهای ثبتی و قانونی مربوط به آن پلاک ثبتی از درخواست صدور سند تا نقل و انتقالات و اتفاقات ثبتی پس از صدور سند را در بر می گیرد.

پس وقتی که می گوییم «خلاصه وضعیت ثبتی» یا «جریان ثبتی ملک» در واقع منظورمان:

همه فرایند ثبتی درباره آن ملک اعم از تقاضای ثبت ملک، تحدید حدود ، صدور سند ، نقل و انتقالات پس از صدور سند، توقیف ها و بازداشت های مربوط به آن ملک، ابطال سند، افراز ملک، تفکیک ملک و یا تجمیع پلاک ثبتی می باشد.

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.