موقعیت اداری درملک به چه معناست

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

موقعیت اداری درملک به چه معناست

موقعیت اداری درملک به چه معناست

موقعیت اداری، که معمولا به صورت آپارتمان هستند، به املاکی گفته می‌شود که شهرداری به آن‌ها مجوز «اداری» داده باشد. از این املاک به صورت قانونی و رسمی می‌توان برای راه‌اندازی دفاتر مختلف اداری استفاده کرد.

موقعیت اداری چیست؟

برخی از ساختمان‌های مسکونی موقعیتشان در خیابان‌های پرتردد یا بر خیابان است. این املاک با اینکه کاربری اداری ندارند، اما به خاطر موقعیتشان بسیار موردتوجه هستند و تحت شرایطی می‌توان از این ساختمان‌ها استفاده‌ اداری نیز کرد

به همین دلیل به آن‌ها املاک با موقعیت اداری گفته می‌شود.علاوه بر استفاده از املاکی با کاربری اداری می‌توان از املاک مسکونی که موقعیت اداری دارند نیز استفاده کرد.

موقعیت اداری

شرایط فعالیت اداری در ملک مسکونی

شهرداری با توجه به طرح‌های توسعه‌ شهری به هر ساختمان مجوز اداری، تجاری یا مسکونی می‌دهد. بنابراین اجازه نمی‌دهد از آپارتمان مسکونی، استفاده اداری داشته باشید؛ حتی اگر ملک شما در موقعیت اداری باشد.

به همین دلیل فعالیت اداری در ساختمان مسکونی ممنوع است. شهرداری‌ها به شدت با این موضوع برخورد می‌کنند و تمامی دفاتری که در موقعیت‌های اداری دایر شده باشند پلمب می‌شوند.

اما قانون یک استثنا در نظر گرفته و به یک شرط اجازه می‌دهد شما از آپارتمان مسکونی خود استفاده اداری کنید. آن شرط این است که بخواهید در آپارتمانتان یکی از دفاتر زیر را راه‌‌اندازی کنید:

 دفتر وکالت

 مطب

دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق

 دفتر روزنامه و مجله

مزایا و معایب املاک اداری و موقعیت اداری

ملک اداری و موقعیت اداری و تفاوت های آن ها

همان‌طور که گفته شد در املاک اداری رسما می‌توان هر دفتری را راه‌اندازی کرد و هیچ‌کس هم مزاحمتان نمی‌شود.

فرقی هم ندارد مالک باشید یا مستاجر. از طرفی این املاک اجازه‌ نصب تابلو هم دارند. با این حال اجاره‌ یا قیمت خرید این املاک خیلی بیشتر از املاک مسکونی است و علت آن هم هزینه‌هایی است که شهرداری برای دادن مجوز اداری دریافت می‌کند.

تنها مزیت املاک موقعیت اداری نسبت به املاک اداری قیمتشان است که تقریبا هم‌رده‌ ساختمان‌های مسکونی است و علتش هم آن است که عملا این ساختمان‌ها مسکونی‌اند.

ملک اداری بخریم یا موقعیت اداری؟

اگر قصد راه‌اندازی یکی از دفاتر پنج‌گانه‌‌ ذکر شده را دارید، طبیعتا خرید یک ملک با موقعیت اداری به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر است. اما اگر قصد اجاره دارید یا دفتر موردنظرتان جزو پنج دفتر فوق نیست، قاعدتا باید سراغ ملک با کاربری اداری بروید.

موقع خرید یا اجاره‌ ملک اداری فریب حرف‌های صاحبان ملک‌های موقعیت اداری را نخورید که می‌گویند: «کسی متوجه نمی‌شه» یا «مشکلی پیش نمیاد»، زیرا شهرداری هر منطقه به شدت بر چنین مواردی نظارت دارد و حتی اگر هم شهرداری متوجه نشود، همیشه این ترس را دارید که رقیبانتان تخلف شما را اطلاع دهند و کسب و کارتان با مشکل مواجه شود.

جمع‌بندی

  • املاک اداری با داشتن مجوزهای لازم از سوی شهرداری هیچگونه مشکلی برای فعالیت شرکت‌ها و دفاتر ندارند و با داشتن مجوز کسب و کار می‌توان در این املاک فعالیت کرد. در صورتی که شهرداری متوجه شود شرکتی در ملکی مسکونی مشغول به فعالیت است با آن برخورد می‌کند.
  • در صورتی که ملک مسکونی واقع شده باشد می‌توان با رعایت مواردی از آن استفاده اداری کرد. در این مورد تنها مالک ساختمان مجاز است در ملک مسکونی فعالیت اداری داشته باشد و مستاجر چنین حقی ندارد.
  • مزیت ملک اداری نسبت به ملکی با موقعیت اداری در این است که محدودیتی برای نوع فعالیت آن وجود ندارد اما قیمت خرید و اجاره آن بالاتر است.

برای راه‌اندازی یک شرکت یا دفتر شخصی، نیاز به ملکی است که مجوز فعالیت اداری را از سوی شهرداری داشته باشد و نمی‌توان از ملک مسکونی برای فعالیت اداری استفاده کرد.

همین الان

جهت مشاوره رایگان روی لینک کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.